3.4.3 Kompetenzen: Sprechen

3.4.3 Kompetenzen: Sprechen

3.4.3.1 Sprechen allgemein (DAF, ELT)


  • Wang, Yingpin (2007): Mündliche kommunikative Fähigkeiten chinesischer Deutschlerner. Probleme und Perspektive. München. IUDICIUM. ISBN: 9783891291986.

3.4.3.2 Aussprache des Chinesischen


  • Chiao, Wei; Brexendorff, Heidi (1984): Schwierigkeiten beim Erlernen der chinesischen Phonetik. In: CHUN – Chinesischunterricht 1.
  • Gao Yujuan; Shi Feng 高玉娟; 石锋 (2006): Deguo xuesheng hanyu yuanyin xuexi zhong muyu qianyi de shiyan yanjiu 德国学生汉语元音学习中母语迁移的实验研究. In: Jiaoyu kexue 教育科学 , Nr. 4.
  • He, Yunjuan; Wayland, Ratree (2013): Identification of Mandarin coarticulated tones by inexperienced and experienced English learners of Mandarin. In: Chinese as a Second Language Research 1 (2), S. 1–23.
  • Hunold, Cordula (2004): Probleme der chinesischen Phonetik für deutsche Chinesischlernende. In: CHUN – Chinesischunterricht 19, S. 33–48.
  • Hunold, Cordula (2005): Chinesische Phonetik. Konzepte, Analysen und Übungsvorschläge für den ChaF-Unterricht. Bochum. Europ. Univ.-Verl. ISBN: 978-3-86515-031-8. Band 17.
  • Jin, Meiling; Lang, Heribert (2005): Emotionsgeladene Kurzsätze als Basismodell chinesischer Ausspracheübungen. In: CHUN – Chinesischunterricht 20, S. 67–82.
  • Jin, Meiling (2016): Wieso sagen Lernende zāi-jiān statt zàijiàn? In: CHUN – Chinesischunterricht (31), S. 70–81.
  • Mao Shizhen 毛世桢 (2002): Duiwai Hanyu jiaoxue yuyin ceshi yanjiu 对外汉语教学语音测试研究. Beijing 北京. Zhongguo shehui kexue chubanshe 中国社会科学出版社.
  • McGinnis, Scott (1997): Tonal Spelling versus Diacritics for Teaching Pronunciation of Mandarin Chinese. In: The Modern Language Journal 81, Nr. 2, S. 228–236.
  • Peng, Xiaoming (1992): Erfahrungen beim Lehren der Phonetik der chinesischen Standardsprache in der chinesischen Schule in Bonn. In: CHUN – Chinesischunterricht 9.
  • Rao Bingcai 饶秉才 (1989): shilun yuyinxue yu duiwai Hanyu jiaoxue 试论语音学与对外汉语教学. In: Shijie hanyu jiaoxue 世界汉语教学 , Nr. 2.
  • Shi, Ji (2007): On Teaching Tone Three in Mandarin. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 42, Nr. 2, S. 1-10.
  • Sun, Sylvia Henel (1998): The development of a lexical tone phonology in American adult learners of standard Mandarin Chinese. Honolulu. University of Hawaii Press. ISBN: 0-8248-2068-1. Band 16.
  • Tao, Liang; Bond, Zinny Beutner Michael: Speech Recognition Technology in the Instruction of Mandarin Chinese. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 41, Nr. 3, S. 57-88.
  • Tsao, Chang-Chen (2007): Phonetiktraining als sinnvolle Ergänzung zum Chinesischunterricht. In: CHUN – Chinesischunterricht 22, S. 196–201.
  • Yang, Bei (2012): The gap between the perception and production of tones by American Learners of Mandarin: An intralingual perspective. In: Chinese as a Second Language Research 1 (1), S. 33–55.
  • Yang, Chunsheng (2013): Acquiring the pitch patterns of L2 Mandarin Chinese. In: Chinese as a Second Language Research 2 (2), S. 221–243.
  • Zhang Yan 张彦 (2008): Deguoren xue Hanyu de shengdiaowenti 德国人学汉语的声调问题. In: CHUN – Chinesischunterricht 23.

3.4.3.3 Mündliche Textproduktion


  • Bo, Yixian (1985): Bildbeschreibung – Einsatz von Bildern und Karikaturen in der Konversationsstunde. In: CHUN – Chinesischunterricht 2, S. 21–33.
  • CHEN, Xixi 陈熙熙 (2009): Guanyu tigao Deguo gaoxiao zhongji Hanyu kouyu ketang xiaolü sikao 关于提高德国高校中级汉语口语课堂效率的思考. In: CHUN – Chinesischunterricht (24).
  • Jin, H. G. (2004): The role of formulaic speech in teaching and learning patterned Chinese structures. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 39 (1), S. 45–62.
  • Li Xiaoqi 李晓琪 (2006): duiwai hanyu kouyu jiaoxue yanjiu 对外汉语口语教学研究. Beijing 北京. Shangwu yinshuguan 商务印书馆.
  • Lutz, Marion (1995): Einige Bemerkungen zum flüssigen Ausdrucksvermögen von Lernern der chinesischen Sprache als Kriterium bei der Leistungsbewertung. In: CHUN – Chinesischunterricht 11.
  • Taguchi, Naoko; Li, Shuai; Xiao, Feng (2013): Production of formulaic expressions in L2 Chinese: A developmental investigation in a study abroad context. In: Chinese as a Second Language Research 2 (1), S. 23–59.
  • Teng Jihai 滕吉海 (1997): duiwai hanyu jiaoxue zhong yige burong hushi de wenti – tan langdu he langdu jiqiao 对外汉语教学中一个不容忽视的问题——谈朗读和朗读技巧. In: Hanyu Xuexi 汉语学习 , Nr. 6.
  • Waltz, Terry (2015): TPRS [Teaching Proficiency through Reading and Storytelling] with Chinese Characterictics: Squid for Brains, ISBN-13: 978-0692442906.
  • WANG Picheng 王丕承/Andreas Guder: Elementarstrukturen von Dialogen in Grundstufenlehrwerken der chinesischen Umgangssprache und ihre Bedeutung für die Lehrwerkskonzeption. In: CHUN 26. S. 81-97.
  • WU, Ching-Hsuan (2009): Teaching advanced spoken Chinese. Integration of accuracy and cultural awareness in word choice. In: CHUN – Chinesischunterricht (24).
  • Yang Huiyuan 杨惠元 (1996): hanyu tingli shuohua jiaoxuefa 汉语听力说话教学法. Beijing 北京. Beijing yuyan xueyuan chubanshe 北京语言学院出版社.
  • Zhao Lei 赵雷 (2008): duiwai hanyu kouyu jiaoxue mubiao de shixian 对外汉语口语教学目标的实现. In: Hanyu Xuexi 汉语学习 , Nr. 6.

3.4.3.4 Diskursives Sprechen


  • Chang Jingyu 常敬宇 (1994): tan liuxuesheng de Hanyu jiaoji nengli de peiyang 谈留学生的汉语交际能力的培养. In: Hanyu Xuexi 汉语学习 , Nr. 4.
  • Jiang Liping 姜丽萍 (2007): guanyu goujian „yi peiyang jiaoji nengli wei mubiao“ de duiwai Hanyu jiaoxue kuangjia de sikao 关于构建“以培养交际能力为目标”的对外汉语教学框架的思考. In: Hanyu Xuexi 汉语学习 , Nr. 1.
  • Jin, H. G. (2004): The role of formulaic speech in teaching and learning patterned Chinese structures. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 39 (1), S. 45–62.
  • Jin, Li (2012): When in China, do as the Chinese do? Learning compliment responding in a study abroad program. In: Chinese as a Second Language Research 1 (2).
  • Li Xiaoqi 李晓琪 (2006): duiwai hanyu kouyu jiaoxue yanjiu 对外汉语口语教学研究. Beijing 北京. Shangwu yinshuguan 商务印书馆.
  • Tao, Hongyin; 陶红印 (2015): Teaching Students to be Discourse Pragmatics: Practices in an L 2 Chinese Linguistics Class. In: CHUN – Chinesischunterricht (30), S. 30–51.
  • Xiao, Y.: Teaching Chinese Orthography and Discourse. In: M. E. Everson & Y. Xiao (Eds.) Teaching Chinese as a Foreign Language. Boston: Cheng & Tsui., S. 113–130.
  • Yang Huiyuan 杨惠元 (1996): hanyu tingli shuohua jiaoxuefa 汉语听力说话教学法. Beijing 北京. Beijing yuyan xueyuan chubanshe 北京语言学院出版社.