3.9.2 Standardisierte Chinesischprüfungen (HSK, TOP, BCT u.a.)

3.9.2 Standardisierte Chinesischprüfungen (HSK, TOP, BCT u.a.)

  • Chang, Li-ping (2017): The Development of the Test of Chinese as a Foreign Language (TOCFL). In: Dongbo Zhang und Chin-Hsi Lin (Hg.): Chinese as a Second Language Assessment: Springer (Chinese Language Learning Sciences), S. 21–41.
  • Fachverband Chinesisch (2010): ) Erklärung des Fachverbands Chinesisch e.V. zur neuen Chinesischprüfung HSK.
  • Li, Yinghua; Buchta, Katrin (2006): HSK-Übungsbuch. Hamburg: Buske.
  • Liu, Yan (2017): Assessing Chinese in the USA: An Overview of Major Tests. In: Dongbo Zhang und Chin-Hsi Lin (Hg.): Chinese as a Second Language Assessment: Springer (Chinese Language Learning Sciences), S. 43–65.
  • Lu, Yang (2017): Exploring the criterion-validity of HSK Levels 3 and 4. Are assessments and CEFR standards related? In: Yang Lu (Hg.): Teaching and Learning Chinese in Higher Education. Theoretical and Practical Issues: Routledge, S. 35–56.
  • Mao Tongwen (2003): Duiwai Hanyu jiaoxue zhong de wenhua chuanshou – cong HSK kaoshi kan kuawenhua jiaoji jiaoxue de zhongyaoxing 对外汉语教学中的文化传授——从HSK考试看跨文化交际教学的重要性. In: Xiamen daxue haiwai huawen jiaoyu yanjiusuo jiaoyu xueyuan 厦门大学海外华文教育研究所海外教育学院 (Hg.): duiwai hanyu jiaoxue lunwenji 对外汉语教学论文集. Xiamen: Xiamen daxue chubanshe.
  • Meyer, Florian (2006): Erste Oberstufen-HSK-Prüfung in Deutschland. In: CHUN – Chinesischunterricht 21, S. 122–124.
  • Meyer, Florian (2009): Was ist Chinesischkompetenz? Standardisierte Chinesischprüfungen und Untersuchungen zur Sprachstandmessung. In: CHUN – Chinesischunterricht
  • Meyer, Florian Kagan (2014): Language Proficiency Testing for Chinese as a Foreign Language. An Argument-Based Approach for Validating the Hanyu Shuiping Kaoshi (HSK). Frankfurt am Main [u.a.]: Peter Lang (Language Testing and Evaluation Band 32).
  • Reick, Nadine (2010): Die neue HSK-Prüfung: Struktur, erste Erfahrungen, Bewertung und Ausblick. In: CHUN – Chinesischunterricht 25, S. 141–164.
  • Schmidt, Muhammad Wolfgang (2015): The HSK guide to vocabulary, Chinese characters, and grammar points. For all the six levels of the Chinese language proficiency exam. Hamburg: disserta Verlag. Online verfügbar unter http://www.disserta-verlag.de.
  • Shang Xiuyan (2000): Duiwai Hanyu shuiping cihui dengji dagang jia yi ji shengdiao guilü de diaocha 对外汉语水平词汇等级大纲甲乙级词声调规律的调查. In: Shijie hanyu jiaoxue (2).
  • Teng, Yanjiang (2017): Hanyu Shuiping Kaoshi (HSK): Past, Present, and Future. In: Dongbo Zhang und Chin-Hsi Lin (Hg.): Chinese as a Second Language Assessment: Springer (Chinese Language Learning Sciences), S. 3–19.
  • Zhang Kai (Hg.) (2006): hanyu shuiping kaoshi yanjiu 汉语水平考试(HSK)研究. Beijing: Shangwu yinshuguan.
  • Ziermann, Birgit (1996): Evaluation einer Prüfung: Ergebnisse einer Untersuchung zur HSK. In: CHUN – Chinesischunterricht