2.3 Philosophie, Wertsysteme und ‚Chinesisches Denken‘

2.3 Philosophie, Wertsysteme und ‚Chinesisches Denken‘

  • Alitto, Guy (1996): 二十一世纪的世界文化会演化至儒家的文化吗?. 21shiji de shijie wenhua hui yanhua zhi rujia de wenhua ma? In: 读书 (1), S. 42–47.
  • Amelung, I. u. a. (Hg.) (2003): Selbstbehauptungsdiskurse in Asien: China – Japan – Korea. München: IUDICIUM.
  • Böhm, Maja (1995): Analyse zentraler deutscher Kulturstandards in ihrer Handlungswirksamkeit in der Begegnung zwischen chinesischen Studenten / Sprachdozenten und Deutschen. Diplomarbeit. Univ., Regensburg.
  • Böttcher, Siegfried (1996): Ostasien denkt und handelt anders: Konsequenzen für Deutschland. Berlin: Duncker & Humblot.
  • Broughton, Jeffrey Lyle (2012): Zongmi on Chan: Columbia University Press.
  • Chan, Carol K.K. (2010): Classroom Innovation for the Chinese Learner: Transcending Dichotomies and Transforming Pedagogy. In: Carol K.K. Chan und Nirmala Rao (Hg.): Revisiting The Chinese Learner. Changing Contexts, Changing Education. Dordrecht: Springer Netherlands (CERC Studies in Comparative Education, 25), S. 169–210.
  • Chan, Carol K.K.; Rao, Nirmala (Hg.) (2010): Revisiting The Chinese Learner. Changing Contexts, Changing Education. Dordrecht: Springer Netherlands (CERC Studies in Comparative Education, 25). Online verfügbar unter https://www.springer.com/gp/book/9789048138395.
  • Chen, Hsien-Lan (2013): Am Anfang war das Zeichen: Schriftzeichen als Schlüssel zur chinesischen Welt: Create Space Independant Publishing Platform.
  • Cheng, Anne (2002): Histoire de la pensée chinoise. [París]: Éditions du Seuil (Essais, 488).
  • Cotesta, Vittorio (2015): Kings into gods. How prostration shaped Eurasian civilizations. Unter Mitarbeit von Matthew D’Auria. Leiden, Boston: Brill (International studies in sociology and social anthropology, 127).
  • Eglauer, Matina Maria; Treter, Clemens (Hg.) (2005): Einheit und Vielfalt in China: Beiträge zum Pluralismus in der chinesischen Geistes- und Sozialgeschichte. Wiesbaden: Harrassowitz.
  • Eitel, Ernest J. (1992): Handbook of Chinese Buddhism: Sanskrit-Chinese Dictionary with Vocabularies of Buddhist Terms. Reprint. Columbia, MO: South Asia Books.
  • Feng, Jin (2013): Romancing the internet. Producing and consuming Chinese web romance. Leiden, Boston: Brill (Women and gender in China studies, 5).
  • Fiedeler, Frank (2003): Yin und Yang: das kosmische Grundmuster in der Kultur Chinas. Kreuzlingen u.a.: Diedrichs.
  • Fischer-Schreiber, Ingrid (1996): The Shambhala Dictionary of Taoism. ed. O’Neal, David; trans. Wunsche, Werner. East Lansing, MI: Shambala Publications.
  • Geiger, Klaus F. (Hg.) (2001): Asiatische Werte. Universität / Gesamthochschule Kassel. Münster: Westfälisches Dampfboot.
  • Gentz, Joachim; Meyer, Dirk (Hg.) (2015): Literary forms of argument in early China. Leiden, Boston: Brill (Sinica Leidensia, 123).
  • Granet, Marcel (1971): Das chinesische Denken. München: Piper.
  • Grimm, Tilemann (1971): Chinas Traditionen im Umbruch der Zeit. Opladen: Westdt. Verl.
  • Grimm, Tilemann (1976): Meister Kong – Zur Geschichte der Wirkungen des Konfuzius. Opladen: Westdt. Verl.
  • Gu, Xuewu (1999): Konfuzius zur Einführung. Hamburg: Junius.
  • He, Henry Yuhuai (2000): Dictionary of the political thought of the People’s Republic of China. Studies on Contemporary China. Armonk: M. E. Sharpe Incorporated.
  • Hodous, Lewis; Soothill, William E. (1987): A Dictionary of Chinese Buddhist Terms. Columbia, MO: South Asia Books.
  • Hodous, Lewis; Soothill, William E. (1995): A Dictionary of Chinese Buddhist Terms: with Sanskrit and English Equivalents and a Sanskrit-Pali Index. Honolulu, HI: University of Hawai’i Press.
  • Huang, Dian (2017): An experimental study on teaching number-related Chinese metaphors with cognitive deep-rooted cultural input. In: Yang Lu (Hg.): Teaching and Learning Chinese in Higher Education. Theoretical and Practical Issues: Routledge, S. 109–128.
  • Huang, Guangguo 黄光国 (2006): 儒家关系主义 Rujia guanxizhuyi (Confucian Relationalism). 文化反思与典范重建 Wenhua fansi yu dianfan chongjian (Cultural reflection and the reconstruction of paradigms). Beijing: Beijing daxue chubanshe.
  • Huang, Kerson; Huang, Rosemary (1987): I ching. New York: Workman Pub.
  • Ivanhoe, Phillip J. (Hg.) (1996): Chinese Language, Thought and Culture: Nivison and His Critics: Open Court Publishing Co ,U.S.
  • Jenco, Leigh K. (2015): Changing referents. Learning across space and time in China and the West. New York: Oxford University Press.
  • Jin, Shenghua; Xin, Zhiyong (2003): 中国人价值观研究的现状及发展趋势. Zhongguoren jiazhiguan yanjiu de xianzhuang ji fazhan qushi. In: Beijing shifan daxue xuebao (shehui kexueban), 2003 (3), S. 56–64.
  • Kempa, Thomas (2006): Verstehen, Übersetzen und Interkulturelle Kompetenz: Julliens Ortswechsel des Denkens als philosophische Basis der Auseinandersetzung mit China. In: CHUN – Chinesischunterricht 21, S. 27–40. Online verfügbar unter http://www.fachverband-chinesisch.de/fachverbandchinesischev/fachzeitschriftchun/Datei/kempa_jullien.pdf.
  • King, Brian (2007): Conceptual Structure of Emotional Experience in Chinese: Global Language Press. Online verfügbar unter http://www.lob.de/cgi-bin/work/suche2?titnr=248464744&flag=citavi.
  • Lackner, Michael (2003): Philosophie, Theologie oder Kulturwissenschaft? Legitimationen des Modernen Neokonfuzianismus. In: I. u. a. Amelung (Hg.): Selbstbehauptungsdiskurse in Asien: China – Japan – Korea. München: IUDICIUM, S. 275–290.
  • Lackner, Michael (2007): Kulturelle Identitätssuche von 1949 bis zur Gegenwart. In: Doris Fischer und Michael Lackner (Hg.): Länderbericht China. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildunng, S. 491–512.
  • Law, Nancy W. Y.; Yuen, A. H.; Chan, C. K.; Yuen, J. K.; Pan, N. F., Lai, M.; Lee, V. S. (2010): New Experiences, New Epistemology, and the Pressures of Change: The Chinese Learner in Transition. In: Carol K.K. Chan und Nirmala Rao (Hg.): Revisiting The Chinese Learner. Changing Contexts, Changing Education. Dordrecht: Springer Netherlands (CERC Studies in Comparative Education, 25), S. 89–129.
  • Legge, James (1971): Confucius. Confucian analects, the great learning and the doctrine of the mean. Aufl. New York: Dover.
  • Lenz, Rolf (1983): Aspekte der Kritik an Konfuzius in der Volksrepublik China 1974-1981. Zürich: Administration & Druck AG.
  • Li, Deshun (2016): On Chinese culture: Springer.
  • Li, Jin (2010): Learning to Self-Perfect: Chinese Beliefs about Learning. In: Carol K.K. Chan und Nirmala Rao (Hg.): Revisiting The Chinese Learner. Changing Contexts, Changing Education. Dordrecht: Springer Netherlands (CERC Studies in Comparative Education, 25), S. 35–69.
  • Li, Youzheng (1997): The archetype of Chinese ethics and academic ideology. A hermeneutico-semiotic study. Frankfurt am Main [u.a.]: Lang.
  • Li, Youzheng (2013): The constitution of Han-academic ideology (Formation of Chinese humanist ethics a hermeneutic-semiotic perspective, 3). Online verfügbar unter http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=e000xat&AN=576098.
  • Li, Youzheng (2013): The structure of the Chinese ethical archetype (Formation of Chinese humanist ethics, a hermeneutic-semiotic perspective, 1). Online verfügbar unter http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=e000xat&AN=576100.
  • Li, Youzheng (2013): The Structure of the Chinese ethical archetype (Formation of Chinese humanist ethics a hermeneutic-semiotic perspective, 2). Online verfügbar unter http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=e000xat&AN=576099.
  • Liang, Yong (1998): Höflichkeit im Chinesischen. Geschichte – Konzepte – Handlungsmuster. München: IUDICIUM.
  • Liang Shuming (2005): Dong-xi wenhua jiqi zhexue 东西文化及其哲学. Shanghai: Shanghai Renmin Chubanshe 上海人民出版社.
  • Lim, Boon Keng; Yan, Chunbao (2014): Essays of Lim Boon Keng on Confucianism. With Chinese translations. Online verfügbar unter http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=e000xat&AN=886668.
  • Liu, JeeLoo; Berger, Douglas (2014): Nothingness in Asian Philosophy. Online verfügbar unter http://gbv.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1711535.
  • Liu, Yue (2009): Gruppenorientierung: Ein (noch) aktuelles Etikett für die chinesische Denkweise? In: Jieping Fan und Yuan Li (Hg.): Deutsch als Fremdsprache aus internationaler Perspektive. Neuere Trends und Tendenzen. München: IUDICIUM, S. 319–326.
  • Liu Yufang (2002): zhuanxingqi qingnian xuesheng jiazhi guannian de xin bianhua 转型期青年学生价值观念的新变化. In: Sixiang lilun jiaoyu (3), S. 25–28.
  • Lu, Rugang (2017): Problematising identity work in CFL teaching materials. In: Yang Lu (Hg.): Teaching and Learning Chinese in Higher Education. Theoretical and Practical Issues: Routledge, S. 59–82.
  • Marton, Ference (2010): The Chinese Learner of Tomorrow. In: Carol K.K. Chan und Nirmala Rao (Hg.): Revisiting The Chinese Learner. Changing Contexts, Changing Education. Dordrecht: Springer Netherlands (CERC Studies in Comparative Education, 25), S. 133–167.
  • Miribel, Jean de (2001): Chinesische Philosophie. Ausführungen zum besseren Verständnis ; Anregungen zum Nachdenken. 1. Aufl. Bergisch Gladbach: BLT (Mensch und Wissen, 44).
  • Paul, Gregor (Hg.) (2000): Zwischen Mao und Konfuzius? Bochum: MultiLingua-Verl.
  • Paul, Gregor (2000): Zwischen Mao und Konfuzius? Die Geschichte der Volksrepublik China als Resultat und Reflex von Tradition und Neuerung. In: Gregor Paul (Hg.): Zwischen Mao und Konfuzius? Bochum: MultiLingua-Verl., S. 7–13.
  • Peng, Kaiping; Chen, Zhonggeng (1989): 北京大学生价值观倾向的初步定量研究. Beijing daxuesheng jiazhiguan qingxiang de chubu dingliang yanjiu (Chinese Value Orientation in University Students). In: Xinli xuebao, 1989 (2), S. 149–155.
  • Pohl, Karl-Heinz (2002): Chinesische und asiatische Werte. Die chinesische Welt als zentraler Kultur- und Wirtschaftsraum Ostasiens. In: Hans G. Nutzinger (Hg.): Religion, Werte und Wirtschaft: China und der Transformationsprozess in Asien. Marburg: Metropolis, S. 105–128.
  • Qian, Suoqiao (2015): Cross-cultural studies: China and the world. A festschrift in honor of Professor Zhang Longxi. Unter Mitarbeit von Longxi Zhang. Leiden: Brill (East Asian comparative literature and culture, 6). Online verfügbar unter http://booksandjournals.brillonline.com/content/books/9789004284951.
  • Rao, Nirmala; Chan, Carol K.K. (2010): Moving Beyond Paradoxes: Understanding Chinese Learners and Their Teachers. In: Carol K.K. Chan und Nirmala Rao (Hg.): Revisiting The Chinese Learner. Changing Contexts, Changing Education. Dordrecht: Springer Netherlands (CERC Studies in Comparative Education, 25), S. 3–32.
  • Ricci, Matteo; Meynard, Thierry; Lancashire, Douglas; Hu, Peter Kuo-chen (2016): The true meaning of the Lord of heaven. Tian zhu shi yi. Revised edition. Chestnut Hill: Institute of Jesuit Sources (Sources for the History of Jesuit Missions, 1).
  • Roetz, Heiner (2006): Konfuzius. Orig.-ausg., 3., überarb. und erw. Aufl. München: Beck (Beck’sche Reihe, 529 : Denker).
  • Shi Xiuyin (1991): Qishi niandai mo yilai zhongguoren jiazhiguan de yanhua guiji 七十年代末以来中国人价值观的演化轨迹. In: Shehui (7), S. 13–18.
  • Soothill, William E.; Hodous, L. (1977): Dictionary of Chinese Buddhist Terms, with Sanskrit and English Equivalents and a Sanskrit-Pali Index. Mystic, CT: Lawrence Verry Incorporated.
  • Tu, Liping (2017): Die chinesisch-christlichen Gemeinden in Deutschland. Ihre religionspädagogischen Aufgaben und Möglichkeiten (Kirchen in der Weltgesellschaft).
  • van Ess, Hans (2003): Der Konfuzianismus. Orig.-Ausg. München: Beck (Beck’sche Reihe C.-H.-Beck-Wissen, 2306).
  • van Ess, Hans (Mai 2003): Ist China konfuzianisch?
  • Wardy, Robert (2000): Aristotle in China. Language, categories and translation. Cambridge: Cambridge University Press (Needham Research Institute studies, 2).
  • Watkins, David A. (2010): Motivation and Competition in Hong Kong Secondary Schools: The Students’ Perspective. In: Carol K.K. Chan und Nirmala Rao (Hg.): Revisiting The Chinese Learner. Changing Contexts, Changing Education. Dordrecht: Springer Netherlands (CERC Studies in Comparative Education, 25), S. 71–88.
  • Weggel, Oskar (1987): China: zwischen Marx und Konfuzius. München: Beck.
  • Wei, Yuqing (1993): Das Lehrer-Schüler-Verhältnis bei Rousseau und Konfuzius. Münster [u.a.]: Waxmann.
  • Wilhelm, Richard (2007): Chinesische Philosophie. Eine Einführung. Neu gesetzte Ausg. Wiesbaden: Marix-Verl. Online verfügbar unter http://deposit.d-nb.de/cgi-bin/dokserv?id=2965565&prov=M&dok_var=1&dok_ext=htm.
  • Willemen, Charles (2013): A collection of important odes of the law. The Chinese Udānavarga, Fa ji yao song jing (Taishō 213). Berkeley, Calif: Institute of Buddhist Studies and BDK America (Contemporary issues in buddhist studies).
  • Xu Yan; Wang Lise ; 王砾瑟 (2001): Beijing he xianggang daxuesheng jiazhiguan de bijiao yanjiu 北京和香港大学生价值观的比较研究 (The Value Difference between the Undergraduates of Beijing and Hongkong). In: Xinlixue tanxin (4), S. 40–45.
  • Xun Yan (1999): Beijing daxuesheng jiazhiguan yanjiu ji jiaoyu jianyi 北京大学生价值观研究及教育建议. In: Jiaoyu yanjiu (5), S. 33–38.
  • Yuan Liangzhen (1991): zai pingdeng duihua zhong chuanbo zhongguo wenhua – dui liuxuesheng jiangshou zhongguo wenhuake „kongzi yu ruxue“ de changshi 在平等对话中传播中国文化——对留学生讲授中国文化课“孔子与儒学”的尝试. In: Guojia duiwai hanyu jiaoxue lingdao xiaozu bangongshi yewubu 国家对外汉语教学领导小组办公室教学业务部 (Hg.): zhong gao ji duiwai hanyu jiaoxue lunwenxuan 中高级对外汉语教学论文选. Beijing: Beijing yuyan xueyuan chubanshe 北京语言学院出版社.
  • Zhang Hesheng (1996): Hanyu bianyici yu han minzu guannian wenhua 汉语贬义词与汉民族观念文化. In: Zhongguo duiwai hnayu jiaoxue xuehui mishuchu 中国对外汉语教学学会秘书处 (Hg.): Zhongguo duiwai hanyu jiaoxue xuehui chengli shi zhounian jinian lunwen xuan中国对外汉语教学学会成立十周年纪念论文选. Beijing: Beijing yuyan xueyuan chubanshe 北京语言学院出版社.
  • Zhang Kechuang (2003): Zhongguo he deguo daxuesheng jiazhi quxiang de bijiao 中国和德国大学生价值取向的比较 (Vergleich der Wertorientierung zwischen Studierenden in China und Deutschland). In: Deguo yanjiu (4), S. 46–53.
  • Zhu Yilu (2006): Rujia lixiang renge yu zhongguo wenhua 儒家理想人格与中国文化. Shanghai: Fudan daxue chubanshe.