3.5.5 Umgang mit Texten und anderen Medien

3.5.5 Umgang mit Texten und anderen Medien

  • Everson, Michael E. (2013): Teaching and Learning Chinese in Global Contexts: Multimodality and Literacy in the New Media Age. In: Journal of Chinese Lanugage Teachers Association 48 (1), S. 109–117.
  • Li, Duanduan (2008): Issues in Chinese Language Curriculum and Materials Development. In: Patricia A. Duff und P. Lester (Hg.): Issues in Chinese Language Education and Teacher Development. University of British Columbia, S. 49–70.
  • Starr, Don; Hu, Yunhan (2019): Literature in Chinese Language Teaching. In: Chris Shei, Monica McLellan Zikpi und Der-Lin Chao (Hg.): The Routledge Handbook of Chinese Language Teaching: Routledge.
  • Wang, J. C. (2010): Designs of Basic Learning Materials in Mandarin for New Immigrants and Research on Teaching. Pingtung Jiaoyu Daxue, Pingtung. Online verfügbar unter http://etd.npue.edu.tw/ETD-db/ETD-search/getfile?URN=etd-0120111-170840&filename=etd-0120111-170840.pdf.
  • Yao, D. (Hg.) (2006): Chinese language instructional materials and pedagogy. Beijing: Beijing Language and Cultural University Press.

3.5.5.1  Umgang mit didaktisierten Materialien


  • Fan, Hui-Mei (2010): Developing orthographic awareness among beginning Chinese language learners: investigating the influence of beginning level textbooks. University of Iowa, Iowa.
  • Henningsen, Lena; Müller, Simone (2008): China in der Schule: Das SHAN-Schulteam. Neue Plattform zum Austausch von China-Unterrichtsmaterial. In: CHUN – Chinesischunterricht 23, S. 135.
  • Liu, Weijian; Han, Sicong (2015): Chinas Heute und Gestern, Bd.1 China heute: Chinesische Kurztexte lesen. Stuttgart: Schmetterling Verlag.
  • Liu, Weijian; Han, Sicong (2015): Chinas Heute und Gestern, Bd.2 China gestern: Chinesische Kurztexte lesen. Stuttgart: Schmetterling-Verlag.

3.5.5.2  Umgang mit authentischen Materialien


  • Berg, Christine (2010): Interaktive Websites als innovative Herausforderung für den multimedialen Chinesischunterricht. In: CHUN – Chinesischunterricht 25, S. 207–214.
  • Berg, Christine (2015): Beijing yi ye 北京一夜: Multisensorisches Lernen mit chinesischen Musik-Video-Clips. In: CHUN – Chinesischunterricht 30, S. 75–83.
  • Brexendorff, Heidi; Chiao, Wei; Kösterkamp, Dorothea (Hg.) (2017): Chinesische Fachtexte. Naturwissenschaft und Technik. Schmetterling-Verlag. 1. Auflage 2017. Stuttgart: Schmetterling Verlag.
  • Haagen, Wolfgang (1995): Vom Easy Reader zur Originallektüre. In: CHUN – Chinesischunterricht
  • Huang, Liling; Navarre, Amber (2019): Teaching Chinese Through Authentic Audio-Visual Media Materials. In: Chris Shei, Monica McLellan Zikpi und Der-Lin Chao (Hg.): The Routledge Handbook of Chinese Language Teaching: Routledge.
  • Mickel, Stanley L. (1995): Reading Chinese Newspapers. Tactics and skills. New Haven: Far Eastern Publications Yale University.
  • Müller, Petra (1998): Semesterthema Armut – Ein Beitrag zur Übersetzungsdidaktik. In: CHUN – Chinesischunterricht
  • Wittek, Kathleen (2015): Zum Einsatz audiovisueller Materialien im Chinesischunterricht. In: CHUN – Chinesischunterricht 30, S. 84–92.
  • Wittek, Kathleen (2016): Können im Chinesischunterricht an Schulen komplexe Romane gelesen werden? In: CHUN – Chinesischunterricht 31, S. 82–91.
  • Xie, Tianwei (2007): Blog, Wiki, Podcasting and Learning Chinese Language. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 42 (1), S. 55–67.
  • Yang, Winston L. Y. (1976): Teaching Chinese through Chinese Literature. In: The Modern Language Journal 60 (1/2), S. 31–35.
  • Zhang, Jing (2009): Chinese 101 in cartoons. For students;= xue sheng pian. 1. ed. Bei jing: Hua yu jiao xue chu ban she.

3.5.5.3  Dramatisches Gestalten


  • Ho Shun-yee ; Poon, Ada W. M. (2006): Langdu juchang yingyong yu gaoji hanyuke 朗讀劇場應用於高級漢語課 [Application of Readers Theatre in Advanced Chinese Language Courses]. 朗讀劇場應用於高級漢語課 Application of Readers Theatre in Advanced Chinese Language Courses. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 41 (2), S. 23–44.
  • Lu, Rugang (2019): Multimodal Pedagogy and Chinese Visual Arts in TCFL Classrooms. In: Chris Shei, Monica McLellan Zikpi und Der-Lin Chao (Hg.): The Routledge Handbook of Chinese Language Teaching: Routledge.
  • Meyer zu Venne, Felix (2016): Alles nur Theater? Dramapädagogische Ansätze bei der Vermittlung von Grammatik im Schulunterricht Chinesisch als Fremdsprache. In: CHUN – Chinesischunterricht 31, S. 7–29.

3.5.5.4 Chinesisch mit Filmen und Bildern


  • Berg, Christine (2015): Beijing yi ye 北京一夜: Multisensorisches Lernen mit chinesischen Musik-Video-Clips. In: CHUN – Chinesischunterricht 30, S. 75–83.
  • Huang, Liling; Navarre, Amber (2019): Teaching Chinese Through Authentic Audio-Visual Media Materials. In: Chris Shei, Monica McLellan Zikpi und Der-Lin Chao (Hg.): The Routledge Handbook of Chinese Language Teaching: Routledge.
  • LEE, He-fang (2009): 以文化为学习取向的汉语电影教学设计. yi wenhua wei xuexi qixiang de Hanyu dianying jiaoxue sheji. In: CHUN – Chinesischunterricht
  • Liu, Ying (2013): The collaborative construction of cultural knowledge in a Chinese movie class. In: Istvan Kecskes (Hg.): Research in Chinese as a Second Language. Berlin: de Gruyter Mouton (Trends in Applied Linguistics /TAL], 9), S. 169–184.
  • Lu, Rugang (2019): Multimodal Pedagogy and Chinese Visual Arts in TCFL Classrooms. In: Chris Shei, Monica McLellan Zikpi und Der-Lin Chao (Hg.): The Routledge Handbook of Chinese Language Teaching: Routledge.
  • Mu, Aili; De, Zhang (2005): Teaching Chinese Films with Digitalized Modules in WebCT. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 40 (3), S. 29–48.
  • Schäfer, Horst (1986): Chinesischer Film im Sinologieunterricht. In: CHUN – Chinesischunterricht
  • Shi, Shiqing (1987): 再谈用电视录像进行口语教学的几个环节. Zai tan yong dianshi luxiang jinxing kouyu jiaoxue de jige huanjie (On the Several Points of Teaching Colloquial Chinese by Video). In: CHUN – Chinesischunterricht
  • Shi, Shiqing (1990): 逐步引导,逐步加深,逐步提高 – 谈使用录像做教材的高级班口语课的三个阶段. Zhubu yindao, zhubu jiashen, zhubu tigao – tan shiyong luxiang zuo jiaocai de gaoji ban kouyuke de sange jieduan. In: CHUN – Chinesischunterricht
  • Teng, Chuntong (2001): Bridging the Gap between Language and Culture: Integrating the Pan Gu Cartoon Video Program into Chinese Instruction. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 36 (2), S. 43–54.
  • Wittek, Kathleen (2015): Zum Einsatz audiovisueller Materialien im Chinesischunterricht. In: CHUN – Chinesischunterricht 30, S. 84–92.
  • Zhang Shuxian (2001): tan tuxiang zai kua mu wenhua de yuyan jiaoxue zhong de teshu zuoyong 谈图像在跨母文化的语言教学中的特殊作用. In: Hanyu Xuexi (2).
  • Zhu, Yanhong (2019): Teaching Chinese Through Film. Rationale, Practice, and Future Directions. In: Chris Shei, Monica McLellan Zikpi und Der-Lin Chao (Hg.): The Routledge Handbook of Chinese Language Teaching: Routledge.

3.5.5.5 Chinesisch mit Musik


  • Berg, Christine (2015): Beijing yi ye 北京一夜: Multisensorisches Lernen mit chinesischen Musik-Video-Clips. In: CHUN – Chinesischunterricht 30, S. 75–83.
  • Fly Fast Records (2008): Poptastic conversation China. Stuttgart: Klett.
  • Lu, Rugang (2019): Multimodal Pedagogy and Chinese Visual Arts in TCFL Classrooms. In: Chris Shei, Monica McLellan Zikpi und Der-Lin Chao (Hg.): The Routledge Handbook of Chinese Language Teaching: Routledge.
  • Wang, Xiaoyin (2008): Sing Songs and Learn Chinese: Beijing Language Culture University Press,China. Online verfügbar unter http://www.lob.de/cgi-bin/work/suche2?titnr=249459542&flag=citavi.

3.5.5.6 Chinesisch durch Spiele


  • Diao, Lan (2013): Sprachkalender Chinesisch 2014. Hamburg: Helmut Buske Verlag.
  • Diao, Lan; Kopido, Axel (2014): Sprachkalender Chinesisch 2015. Hamburg: Helmut Buske Verlag.
  • Diao, Lan; Shang, Lina; Kopido, Axel (2015): Sprachkalender Chinesisch 2016. Hamburg: Helmut Buske Verlag.
  • Ding, Yi (2015): Chinesische Kreuzworträtsel. Grund- und Mittelstufe. Band 2 (Schriftzeichen – Pinyin – Deutsch): Sun and Sunday Books.
  • Guilhem-Hou, Annick (2009): Youxi. Spiele und Aktivitäten für den Chinesisch-Unterricht = Yóuxì. 1. Aufl. Stuttgart: Schmetterling-Verl. Online verfügbar unter http://d-nb.info/989158489/04.
  • Zhang Ni u. a. (2009): duiwai hanyu youxixing hudong jiaoxue moshi tanxi 对外汉语游戏型互动教学模式探析. In: Xiandai jiaoyu jishu (5).